Je hebt een prachtige vakantiewoning en wil deze graag gaan verhuren, zodat anderen hier ook van kunnen genieten. Hiervoor wil je graag een website maken, maar je weet niet waar je moet beginnen, of hoe je zoiets kunt inrichten.
In dit artikel, nemen we je graag stapsgewijs mee in het maken van jouw verhuur-website!
1. Start!
Om te starten met het maken van een website, raad ik je eerst deze serie artikelen te doorlopen. Deze helpen jouw op weg met het bouwen van een goede basis.
Kijk je liever een video? Dan kun je deze video bekijken, welke je uitlegt hoe je in een aantal minuten tijd als een website kunt maken!
2. Jouw pagina's
Je hebt de basis nu klaar en je hebt een design gekozen voor je website. Nu kunnen we aan de slag met het inrichten en vormgeven van je website en indeling. Onthoud dat dit slechts suggesties zijn, je bent vrij om zoveel pagina's en categorieën toe te voegen als je nodig hebt.
Pagina 1: De homepagina
Deze pagina is het gezicht van je website, de pagina waarop jouw bezoekers als eerste terecht komen. De pagina moet dus aantrekkelijk zijn en ervoor zorgen dat de bezoeker de rest van je website wil verkennen. Voor een website waarbij jij jouw vakantiewoning wil verhuren, raden we aan om een banner (of slideshow-banner) toe te voegen met foto's van hoge kwaliteit van de woning en omgeving. Je kunt er ook voor kiezen een welkomsttekst of begroeting overheen te zetten.
Pagina 2: De accommodatie
Je tweede pagina kan ingericht zijn aan de accommodatie die je verhuurt. Deze pagina kan subpagina's hebben met details over specifieke ruimtes. Denk bijvoorbeeld aan verschillende kamers die je pand heeft.
Je kunt hier meer informatie vinden over het toevoegen van subpagina's.
Pagina 3: Contact
Een pagina die essentieel is op het moment dat je een vakantiewoning wilt verhuren, is een contactpagina. Je kunt op deze pagina contactgegevens, een contactformulier en een kaart met de locatie van de vakantiewoning plaatsen.
Pagina 4: Toeristische informatie en/of Blog
Veel websites voor vakantieverhuur, geven ook informatie over de regio waar de accommodatie zich bevindt. Een voorbeeld zijn de lokale attracties en plaatsen om te eten.
Wist je dat je dit ook in blogvorm kunt doen?
Deel bijvoorbeeld seizoensinformatie en lokaal nieuws of evenementen. Deze doen het altijd goed bij vakantiegangers!
Hieronder vindt je een voorbeeld van een website met de hierboven beschreven paginastructuur:
3. Kamers te huur aanbieden en beschikbaarheid tonen
Je kunt boekingen voor je accommodatie accepteren in de vorm van een product met behulp van onze online winkelfunctie. Hoewel dit technisch gezien een workaround is, kan deze aanpak je direct nieuwe klanten opleveren, zonder tussenpersonen.
De beschikbaarheid wordt getoond met behulp van de Google Agenda van jouw vakantiewoning, die je kunt insluiten op de productdetail pagina met behulp van het Embed code-element. De klant kan deze bekijken en op basis daarvan zijn aankomstdatum invoeren.
- Maak een product aan met behulp van het productelement, en voer de naam en beschrijving van de kamer in.
- Onderaan het dialoogvenster "Bewerk product", gebruik je productvarianten om het aantal nachten, gasten en bijbehorende prijzen te vermelden.
- Klik bovenaan het diagloogvenster "Bewerk product" op het tabblad Geavanceerd om de personalisatie functie van het product te openen.
- Voeg een tekstveld toe en noem het "Datum van aankomst" of iets dergelijks.
- Maak een nieuwe Google Agenda aan voor je accommodatie, door de stappen op deze pagina te volgen.
- Volg de stappen op deze pagina om een HTML code voor je kalender te krijgen.
- Ga terug naar de Editor van JouwWeb, en ga naar de productdetail pagina voor de kamer, en plaats een embed-code element op de pagina. Ga in het Embed code-element naar het tabblad "Aangepaste HTML" en plak de code in het tekstveld om de kalender toe te voegen.
Is een kamer geboekt? Dan kun je de relevante data blokkeren op de kalender via je Google Account. Het is altijd mogelijk om je website te controleren met de voorbeeldmodus, of door de URL te bezoeken om er zeker van te zijn dat de wijzigingen worden weergegeven in de kalender op de productpagina.
Je kunt er ook voor kiezen om alleen een aanbetaling te vragen voor het boeken. In dat geval voer je het aanbetalingsbedrag in als de productprijs, en geef je in de productbeschrijving aan dat het om een aanbetaling gaat. De boeking wordt op dezelfde manier bevestigd als elke andere boeking - met een automatische bevestigingsmail die naar de klant en naar jou wordt gestuurd.
In dit voorbeeld hebben we het Checkout-formulier ingesteld zoals hierboven beschreven, waarbij we benadrukken dat de boeking niet definitief is en de klant aanraden om de algemene voorwaarden te bekijken.
Tot slot hebben we de tekst van de orderbevestiging als volgt bewerkt:
4. Externe tools
Als je tot nu toe alle stappen hebt gevolgd, is je website voor vakantieverhuur al compleet. Je kunt echter nog een stapje verder gaan door een aantal van onze aanbevolen externe tools te gebruiken, die je op je website kunt insluiten met behulp van het Embed code element.
Je kunt bijvoorbeeld de huidige bezetting van de accommodatie weergeven met behulp van een kalender zoals Google Calendar.
Het is ook mogelijk om een externe boekingsoplossing te gebruiken.