Je hebt je eerste bestellingen ontvangen, maar helaas ook je eerste retour. Het kan natuurlijk gebeuren dat klanten een van de producten of hun hele bestelling willen retourneren. De klant heeft contact met je opgenomen om aan te geven dat hij iets wil retourneren, wat nu? 


Je klant wil een bestelling retour sturen. Als je automatische verzendlabels aanmaakt via de Sendcloud-koppeling, kun je het retourportaal gebruiken om een retourlabel te genereren. Je kan ook de klant op eigen initiatief het pakket laten retourneren.


Is er nu een pakket retour gekomen? Dan leggen we uit hoe je dit in JouwWeb afhandelt.


Stap1

Ga via de Editor naar het overzicht met bestellingen via Webshop > Bestellingen. Klik op de bestelling die (gedeeltelijk) geretourneerd moet worden.


Stap 2

Verander de Bestelstatus naar Geretourneerd en klik op Opslaan.


Als de bestelling uit één product bestaat, wordt deze automatisch teruggeboekt naar de voorraad. Bevat de bestelling meerdere producten, dan krijgt je een popup te zien betreft het terugboeken van de voorraad. 


Wil je de gehele bestelling terugboeken? Kies dan voor OK. Al de producten worden automatisch opnieuw toegevoegd aan de voorraad. Wil je slechts een gedeelte van de bestelling terugboeken? Klik dan op Annuleren/cancel

Let op: Je moet dan zelf de geretourneerde producten terugboeken naar de voorraad.


Stap 3

De terugbetaling wordt niet automatisch gedaan als je de bestelstatus verandert. Je moet dit zelf regelen afhankelijk van de betaalmethode die is gebruikt. Maak je gebruik van een van onze automatische betaalmethodes? Raadpleeg dan de helpcentra van Mollie, Stripe of PayPal. Heeft de klant een van de overige betaalmethoden, zoals vooraf overmaken of betalen via factuur, gebruikt? Dan kun je het geld simpelweg via je eigen rekening terugstorten naar de klant.

 Tip: Kom je er niet uit? Dan is het verstandig om met de desbetreffende aanbieder contact op te nemen betreft de terugbetaling. Zij kunnen je helpen met vragen over hun systeem.


Bij de bestelling zie je aan de rechterkant de stappen die de bestelling heeft doorlopen. In dit overzicht zie je ook de betaling staan. Klik op de link om direct naar de desbetreffende betaalmethode te gaan en het bedrag (gedeeltelijk) terug te betalen.


Het kan even duren voordat de terugbetaling is verwerkt, maar je hebt nu je retournering verwerkt. De stappen hierboven zijn een suggestie, als jij op een andere manier je retouren wil verwerken dan kan dat natuurlijk.