Google is te vergelijken met een grote archiefkast, die vol zit met URL's. Een correcte URL, is er een die geïndexeerd is door Google. Dit betekent dat Google jouw webpagina gezien én goedgekeurd heeft, en dus in het archief opneemt. 

Wanneer jouw pagina niet geïndexeerd wordt, dan kan het zijn dat er een fout op de pagina is ontstaan en deze opgelost moet worden. 


Wat betekent "Gecrawld - momenteel niet geïndexeerd"?

Voordat Google jouw pagina kan indexeren, moet de pagina eerst worden "gecrawld". Crawlen is het proces van het vinden van nieuwe of geüpdatete pagina's.


Wanneer je de melding krijgt: Gecrawld - momenteel niet geïndexeerd, wil eigenlijk zeggen dat Google de pagina wel gecrawld heeft, maar ervoor heeft gekozen deze niet te indexeren. De URL verschijnt hierdoor voorlopig niet in de zoekresultaten. 




 Let op: dit hoeft niet te betekenen dat er fouten op jouw pagina staan. Het is namelijk goed mogelijk dat de pagina in de toekomst alsnog wordt geïndexeerd, al is dat geen zekerheid. De URL hoeft in elk geval niet opnieuw te worden ingediend om gecrawld te worden.


Hoe kun je deze problemen oplossen? 

Vindt jij de pagina te belangrijk en wil je deze wel in de zoekresultaten terugzien? Dan kun je proberen een indexering aan te vragen. Kijk hiervoor van tevoren wel eerst goed of de betreffende pagina geen andere fouten of waarschuwingen betreft. Dit kun je eenvoudig testen via de URL-inspectietool van Google. Zo kun je eventuele problemen op voorhand al oplossen, voor je opnieuw om indexering vraagt.


Let er wel op dat het nog altijd kan voorkomen dat het probleem na jouw verzoek, nog altijd niet is opgelost. Advies is dan om onderliggende problemen uit te sluiten, door op zoek te gaan naar de oorzaak van de problemen en kijken hoe deze kunnen worden opgelost. 


Wat betekent "Gevonden - momenteel niet geïndexeerd"?

Wanneer je de melding "Gevonden - momenteel niet geïndexeerd" krijgt, betekent dit een probleem in dat zich bevindt in het onderdeel "index". 


Ze komen daarin terecht doordat Google wel weet van het bestaan van de pagina('s), maar heeft ze nog niet gecrawld. Dit betekent ook dat de pagina's dus nog niet zijn geïndexeerd. Wanneer je een kleine website hebt, kan het zijn dat dit probleem zich vanzelf oplost. 


Google moet eerst op de hoogte zijn van het bestaan van de website. Deze kan door Google worden ontdekt via interne links op de website zelf, door links van andere website naar jouw website of door Sitemaps



 Let op: Google kan veel, maar heeft niet de middelen om alle pagina's die hij vindt direct te crawlen. Hierdoor kun je eenvoudig en vaak te maken krijgen met problemen omtrent indexering. 


Oorzaken en oplossingen

De reden waarom Google jouw pagina momenteel niet indexeert, kan uiteenlopen van de kwaliteit van de content tot een slechte link-structuur maar ook problemen in de server. 


  • Kwaliteit van de content: Doordat pagina's moeten voldoen aan zogenoemde Kwaliteit-drempels van Google, kan het zijn dat pagina's worden aangemerkt als "niet de moeite waard om te crawlen". Deze pagina's zijn dan niet de moeite waard om te indexeren, en waardevollere content krijgt voorrang.
    Zorg er dus voor dat de kwaliteit van je pagina's goed is, en dus niet te laag is. Belangrijk hierin is dat je geen verouderde inhoud op je website hebt staan, of dat je website dubbele inhoud heeft. Dit zorgt namelijk voor een verlaagde kwaliteit.
  • Een slechte, interne linkstructuurZorg ervoor dat er genoeg links naar jouw URL leiden. Heb je niet genoeg links, dan kan het crawlen ervan worden overgeslagen. Er zijn dan niet genoeg signalen die erop wijzen dat de pagina's van belang zijn om gevonden te worden. Belangrijk is om pagina's met elkaar te verbinden. Door op een juiste manier gebruik te maken van interne links, help je Google om de inhoud te vinden en de kans te verhogen om hoog te scoren in de zoekmachine. 
  • Serverproblemen: Deze zijn natuurlijk heel vervelend, maar op het moment dat er problemen in de server zitten, leidt dit ook tot problemen in het crawlen. Een reden hiervoor is als de website overbelast is.
  • Zorg voor een geoptimaliseerde SitemapZie dit als de kaart die Google door jouw website heen navigeert. Is de sitemap niet goed geoptimaliseerd, dan kan dit een negatieve invloed hebben en ertoe leiden dan belangrijke inhoud niet wordt gezien. Zorg dus dat jij een geoptimaliseerde sitemap op jouw website plaatst.
  • Vermijd redirectsDeze redirects kunnen Google dwingen om meerdere en onnodige verzoeken naar je server te sturen. Werken de redirects niet goed, dan kan dit vervolgens leiden tot "Redirect error". Link dus niet naar pagina's die een omleiding bevatten. Je hebt hierin ook een onderscheid in een redirect-keten en een redirect-lus. 
    - Een voorbeeld van een redirect-keten: als er sprake is dat je verkeer van pagina A naar pagina B wil redirecten, maar eerst onnodig naar pagina C wilt redirecten.
    - Een voorbeeld van een redirect-lus: als je een redirect-keten maakt die begint en eindigt op dezelfde pagina, waardoor gebruikers en Google-bots in een eindeloze lus terechtkomen. 


Zijn deze problemen van invloed op de SEO?

Het antwoord hierop is, ja. Als jouw pagina's/URL's niet door Google zijn geïndexeerd, dan zullen deze ook niet gevonden kunnen worden in de Search Engine Results Page. 


Het is dus heel belangrijk om in je Google Search Console te kijken naar "Gevonden-momenteel niet geïndexeerd". Zie zie je meteen of er pagina's zijn waarvan jij wilt dat ze gezien worden in de zoekresultaten. 


Wanneer moeten pagina's met de status "Gevonden - momenteel niet geïndexeerd" worden geoptimaliseerd?

In sommige gevallen hoeven de URL's met de status "Gevonden - momenteel niet geïndexeerd" niet te worden bijgewerkt. Je hoeft bijvoorbeeld niets te doen als:
- Het aantal getroffen URL's laag is, en ze na verloop van tijd worden gecrawld en geïndexeerd.
- Het rapport URL's bevat die niet zouden moeten worden gecrawld of geïndexeerd, bijvoorbeeld die een 'Noindex'-tag hebben, of die zijn geblokkeerd door robots.txt.


Neemt het aantal URL's toe, en zijn dit essentiële URL's? Dan moeten de betreffende URL's gecontroleerd en geoptimaliseerd worden, omdat dit kan resulteren in een daling van de zichtbaarheid in Google. 


URL Inspectietool:

Wil je de inhoud en URL's bijwerken, dan kun je een verzoek indienen om specifieke pagina's te indexeren via de URL Inspectietool van Google.

Open hiervoor de URL-inspectietool in Google Search Console. Plak de URL die je wilt indexeren in de zoekbalk bovenaan de pagina.


Klik vervolgens op de "Aanvraag indienen"-button.



 Let op: Het indienen van deze aanvraag, geeft geen garantie dat de pagina dan ook daadwerkelijk geïndexeerd gaat worden. Het zendt alleen een signaal naar Google, dat jij wilt dat de pagina wel gevonden en geïndexeerd wordt, met hoge prioriteit.