Om gevonden te kunnen worden in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google, zijn zoekwoorden een belangrijk onderdeel hiervan. Zoekwoorden vormen namelijk een belangrijk onderdeel van de SEO en de vindbaarheid van je website.
Maar wat zijn zoekwoorden precies en hoe kun je ze gebruiken op jouw website?
We leggen dit graag aan je uit.
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden, ook wel "Keywords" of "Termen" genoemd, zijn woorden die mensen gebruiken om informatie te vinden via zoekmachines. Wanneer jij bijvoorbeeld op zoek bent naar "doucheschuim", is dit een zoekwoord wat je invult in de zoekmachine.
Het is dus belangrijk om na te gaan op welke woorden, zoektermen, jij gevonden wil worden met je bedrijf of website.
De zoekwoorden waarmee jij graag gevonden wil worden, moeten dus ook veel gebruikt worden op je website. Denk hierbij aan de titels van je pagina's, Kop-elementen maar ook tekst-elementen. Vergeet niet om deze woorden ook in je SEO-instellingen van je pagina te verwerken.
Het gebruik van zoekwoorden
Het is belangrijk om gespecificeerde zoektermen te gebruiken.
Voorbeeld: Een paginatitel als "Over ons" zegt niet zoveel, en is ook niet specifiek genoeg om mee gevonden te worden.
Een titel als "Over bakkerij 't Bolletje in Eindhoven" zegt al veel meer. In dit voorbeeld verwerk je de zoektermen Bakkerij 't Bolletje in Eindhoven al in je paginatitel.
Zoekmachines gebruiken de koppen van websites om deze te crawlen (lezen). In onze tool hebben wij het Kop-element als standaard ingesteld als een H1-tekst. Dat betekent dat zoekmachines dit oppakken als de belangrijkste tekst op die pagina.
Op deze manier scannen ze je website met zoektermen uit de koppen, om je website daarop vindbaar te maken.
⚠Let op: Het is belangrijk dat je slechts 1 kop-element gebruikt per pagina. Je wil namelijk aangeven wat de belangrijkste tekst is op die pagina, en dat is er maar één.
Tips voor het gebruiken van zoekwoorden op je website
- Gebruik links en ankerlinks: Zoekmachines vinden het doorlinken van websites een belangrijke manier om te bepalen of een website wel of niet belangrijk is. Verwerk bijvoorbeeld je zoekwoorden in ankerlinks. Met een ankerlink maak je een verwijzing naar een stuk tekst verderop in je pagina.
Voorbeeld: Wanneer je bovenaan je pagina vermeld dat je een cursus aanbiedt en hier verderop op terugkomt, kun je de tekst “Ook bied ik drie-daagse honden-gedragscursussen aan in Tilburg” omzetten in een ankerlink. Deze verwijst dan naar dat stuk op je pagina waar je bijvoorbeeld een formulier-element hebt staan voor het inschrijven voor de cursus. - Tools voor het bepalen van je zoekwoorden inzetten: Om je op weg te helpen bij je zoekwoorden en de vindbaarheid van je website, raden wij je altijd aan een koppeling met Google search Console te maken. Hierin krijg je ook een overzicht van de belangrijkste zoekwoorden die jouw bezoekers gebruiken.
Daarnaast kun je ook via Ubersuggest een scan aanvragen van je website, die je op weg helpt bij het bepalen van je zoekwoorden. -
SEO-instellingen voor je pagina's optimaliseren: In je pagina-instellingen kun je titels en korte teksten schrijven voor je pagina's. Deze krijgen mensen te zien wanneer ze je website op bijvoorbeeld Google te zien krijgen. Denk hierbij aan pakkende teksten, waardoor een bezoeker wordt uitgenodigd om op je website te klikken.