Wanneer je de melding "Pagina met omleiding" in je rapport bij Google Search Console ziet staan, dan betekent dit dat er een pagina met een omgeleide URL op je website is gevonden. Dit betekent ook dat Google deze pagina niet heeft geïndexeerd. Deze pagina wordt niet geïndexeerd, om dubbele resultaten te voorkomen aangezien het mogelijk is dat Google deze URL al eens eerder is tegengekomen. Een andere reden waarom Google de pagina niet indexeert, is omdat het fouten op de pagina heeft gedetecteerd.




Mogelijke oorzaken voor een "omleiding"-fout:

  • Het kan zijn dat jij jouw gratis pakket hebt geupgrade naar een betaald pakket. De omleiding is die van je gratis JouwWeb-URL naar je eigen domein-URL. 
  • Een URL met een te lange omleidingsketen. 
  • Het kan een omleiding zijn van de HTTP-versie naar de HTTPS-versie van jouw website. 
  • Een omleiding-URL die veel te lang is. 
  • De omleiding is van https://mijndomein.nl versie, naar https://www.mijndomein.nl versie.
  • Een onjuiste URL voor het omleidingsketen. 


Belangrijk is dus ervoor te zorgen dat de URL met de omleiding klopt.
Je kunt dit doen door je URL opnieuw in te dienen bij de inspectietool en vervolgens de pagina opnieuw te laten indexeren. 


Het kan ook voorkomen dat je een foutmelding krijgt voor een sitemap. Hiervoor kun je de sitemap opnieuw toevoegen in Google Search Console. 


Voorbeeld:

Stel, jij had voorheen een blog gemaakt en hebt deze link vernoemd naar /actueel/ . Maar nu heb je deze zelfde blog aangepast naar /blog/. Wanneer je in het menu nog /actueel/ hebt staan, dan is dit niet handig voor de interne links. Probeer er dus voor te zorgen dat deze melding wordt aangepast, zodat je niet teveel van dit soort meldingen ontvangt.