Het is mogelijk om via onze partner Sendcloud een koppeling te maken tussen jouw webshop en PostNL. Meer informatie over hoe je jouw webshop kan koppelen met Sendcloud vind je op de pagina Verzendlabels printen. Door deze koppeling worden de bestellingen van je webshop automatisch doorgestuurd naar PostNL. Je hoeft hierdoor alleen nog verzendlabels te printen via de JouwWeb webshop-instellingen. Het is dus niet nodig om handmatig data in te voeren, je orders worden automatisch verwerkt. Op deze manier is je bestelling klaar voor verzending voordat je het weet!


Waarom PostNL?



PostNL is de perfecte vervoerder voor je pakketten als je wil verzenden binnen Nederland. Zij helpen webwinkels groeien door steeds meer bezorgopties aan te bieden. Daarbij proberen ze de controle steeds meer bij de consument, jij dus, te leggen! Zo zijn er ontzettend veel mogelijkheden om te bepalen op welk moment en op welke plek jouw pakket wordt bezorgd. Denk maar eens aan de vele PostNL afhaalpunten. 


Hoe werkt het?

Om een koppeling met PostNL te maken moet je een account creëren op de website van Sendcloud. Hoe je dat kan doen wordt uitgelegd in het artikel Verzendlabels printen.


Grofweg zullen de volgende stappen moeten worden doorlopen:


Stap 1

Bij het koppelen van je webshop aan Sendcloud kun je verschillende carriers aanvinken. Vink hier de vervoerder PostNL aan.


Stap 2

Nadat je webshop is gekoppeld klik je onder het kopje Verzenden op Vervoerders en Prijzen. Hier is het belangrijk dat je PostNL als vervoerder voor jouw webshop activeert. Dit doe je door bij PostNL op activeren te drukken. 


Hierna staat alles ingesteld om aan de slag te kunnen met het verzenden van je pakketten bij PostNL!


 Tip: Heb je al een eigen contract bij PostNL? Je kan eenvoudig je contract uploaden en gebruik maken van de bijbehorende bezorgopties. Op de website van Sendcloud leggen ze uit hoe je dat kan doen.  


Track and Trace

Wanneer klanten een bestelling bij jouw webshop plaatsen worden ze op de hoogte gehouden van de voortgang van hun bestelling via tracking mails. Je kunt deze mails naar eigen smaak aanpassen zodat ze helemaal in de stijl van jouw website zijn. Deze tracking mails worden vanuit Sendcloud automatisch verstuurd. Je hoeft hier dus geen tijd in te steken met als bonus dat je klanten waarschijnlijk een stuk minder gebruik zullen maken van de klantenservice met vragen over hun bestelling. 


Op Sendcloud leggen ze in dit artikel uit hoe het instellen van gepersonaliseerde tracking mails in zijn werk gaat.


Retourzendingen

Ook retourzendingen zijn erg gemakkelijk te realiseren met PostNL. Door middel van de koppeling met Sendcloud kun je al je retourzendingen eenvoudig inzien in het retouroverzicht op de website van Sendcloud. Het retourproces is zo geautomatiseerd dat je klanten zelf een retourlabel kunnen genereren. Hierna kunnen ze de retourzending afgeven aan PostNL waarna jij het terug zal ontvangen en kan verwerken.


 Tip: Heb je vragen over het gebruik van Sendcloud? Kijk dan op de website of neem contact met ze op.