Let op: Alle nieuwe versies van Outlook zullen de e-mailbox automatisch configureren. Probeer dus eerst de mail automatisch in te stellen in Outlook.


Je kunt je e-mail pas instellen nadat je domeinnaam-registratie is voltooid en je een e-mailbox hebt aangemaakt.


Hieronder wordt uitgelegd hoe je e-mail handmatig instelt in Outlook. Zie ook de instructies voor Outlook Online en andere e-mailprogramma's.


Voor onderstaand voorbeeld is Outlook 2017 gebruikt. Andere versies zien er net iets anders uit, maar het zou vergelijkbaar moeten zijn. Probeer anders ook de configuratie met behulp van de algemene e-mailinstellingen


Stap 1

Kies om een nieuw account toe te voegen.


Stap 2

Vul op de eerste pagina dit in:

  • Gebruik voor zowel inkomende als uitgaande server mail.jouwweb.nl (dus niet jouw domeinnaam!)
  • Gebruikersnaam is je volledige e-mailadres (bijv. info@jouwdomein.nl) 
  • Vink de optie voor Beveiligd wachtwoordverificatie niet aan



 Merk op: Het te gebruiken wachtwoord is het wachtwoord dat je specifiek hebt gekozen voor je mailbox en dus anders dan het wachtwoord waarmee je inlogt op JouwWeb zelf.  Mocht je deze vergeten zijn, dan kun je het wachtwoord van je mailbox wijzigen.


Stap 3

Klik vervolgens op Meer instellingen


Stap 4

Open allereerst het tabblad met Server voor uitgaande e-mail.


Vul in:

  • Vink de optie Voor de server voor mijn uitgaande E-mail is verificatie verplicht aan
  • Vink de optie Aanmelden met aan
  • Vul bij gebruikersnaam je volledige mailadres in (bijv. info@jouwdomein.nl)
  • Vul het wachtwoord van je e-mailbox in
  • Vink de optie voor Beveiligd wachtwoordverificatie niet aan



Stap 5

Ga vervolgens naar het tabblad Geavanceerd.


Vul hier in:

  • Inkomende e-mail (IMAP) op poort 143
  • Gebruik als versleuteling TLS. Voor zowel inkomend als uitgaand.
  • Uitgaande e-mail (SMTP) is poort 25



Stap 6

Klik op Ok en rond af. De mail is nu ingesteld in Outlook en je kan berichten gaan versturen en ontvangen!