We zijn bij de laatste stap aangekomen: je bent nu helemaal klaar om bestellingen te ontvangen! Er rest nog één ding wat nog handig is om te weten, namelijk hoe je een bestelling kunt afhandelen. 


In dit artikel komen de laatste onderwerpen nog aan bod. Van het inzien van de status van de bestelling, tot aan het wijzigen van bestel- en verzendbevestiging. Daarna kun je gegarandeerd goed van start met verkopen! 


Status van bestelling

Als de klant een bestelling in je webshop plaatst dan ontvangt deze een bestelbevestiging. Ook jij ontvangt hiervan een kopie in je eigen inbox, zodat je weet dat iemand een bestelling in je webshop geplaatst heeft.

Zodra je de bestelling van de klant klaar hebt liggen, kun je de status van de bestelling wijzigen. 


Ga hiervoor naar Webshop > Bestellingen


 Tip: Op zoek naar bestellingen met een specifieke status en/of uit een bepaalde periode? Gebruik de filters naast de zoekbalk om te zoeken.


Open de details door op een bestelling te klikken. Hier kun je de contactgegevens van de klant zien en staat ook vermeld wat de klant precies besteld heeft.


Hier kun je ook de status van de bestelling wijzigen:

  • In afwachting: Als het geld nog niet op je rekening staat is je bestelling in "afwachting". Als het geld binnen is kan deze naar "betaald" verwerkt worden.

  • Betaald: Als de klant betaald heeft kan de bestelling hierin worden veranderd. Het product kan naar de klant worden verzonden. Bij automatische betaalmethoden wordt deze automatisch correct ingevuld.

  • Geannuleerd: Als de klant de bestelling wil annuleren of niet betaald heeft. De reservering uit de voorraad zal ongedaan gemaakt worden.

  • Verzonden: Wanneer je de bestelling hebt verzonden verander je het naar verzonden. De klant krijgt dan automatisch een verzendbevestiging in de mail.

  • Afgehaald: Je hebt de mogelijkheid om de optie Gratis ophalen in te schakelen bij de Verzending. Je kan de bestelling hierin wijzigen als een klant de bestelling opgehaald heeft. Er wordt dan geen verzendbevestiging verstuurd.

  • Geretourneerd: Het kan voorkomen dat klanten een bestelling (om wat voor reden dan ook) retourneren. Daarvoor kun je deze status gebruiken.



 Tip: Wil je de status van meerdere bestellingen tegelijk wijzigen naar dezelfde status, selecteer deze bestellingen dan door middel van het selectie vakje voor de bestelling.



 Tip: Je kan het opmerkingen veld bij de bestelling gebruiken om bijvoorbeeld een Track & Trace code toe te voegen. Deze wordt dan getoond in de verzendbevestiging mail.


Bestel- en verzendbevestiging wijzigen

De bestel- en verzendbevestiging mail die klanten ontvangen, kun je nog naar wens aanpassen. 


Ga hiervoor naar Webshop > Bevestingsmails.



Hier kun je de bestel- en verzendbevestiging mails aanpassen.


Je kunt bijvoorbeeld betaal-instructies op de bestelbevestiging zetten als je geen automatische betaalmethode hebt geactiveerd.



 Tip: schakel bij de bestelbevestiging de optie Factuur (PDF) meesturen in. De klant ontvangt dan een factuur van zijn bestelling in de bijlage van de mail.


Voor je eigen administratie is het ook gemakkelijk om de factuur of pakbon van de bestelling te kunnen downloaden en te printen. Hoe je dat kan doen, werd uitgelegd bij stap 3.


Je hebt nu alle stappen doorlopen.


We wensen je veel succes met je eigen webshop!